گروه معادن سنگ آهن
 
بندر چابهار گزینه نامناسب برای سنگ‌آهنی‌ها
گروه معادن >سنگ آهن - هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی کمی افزایش یافت و پس از مدتها که قیمت سنگ‌آهن در بازه قیمتی ۶۵ دلار بازی می‌کرد تلاش کرد خود را به نرخ ۷۰ دلاری خود نزدیک کند.
به گزارش ماين نيوز، البته این صعود چندان پابرجا نبود و همزمان با آغاز هفته جدید سنگ‌آهن نیز سرناسازگاری گذاشت و بار دیگر قیمت خود را به زیر ۶۵ دلار تنزل داد. به گونه‌ای‌که فعالان سنگ‌آهنی که در یک هفته گذشته به افزایش قیمت‌ها امید بسته بودند به یکباره امیدشان سراب شد و دوباره برای کاهش هزینه تمام شده خود به فکر راه چاره افتادند.

در واقع سنگ‌آهنی‌ها که در یک سال گذشته و در پی اجرای سیاست‌های دولت چین و در نتیجه کاهش تقاضای مصرف فولاد به یکباره با کاهش تولید و صادرات محصولات مواجه بودند در تلاشند برای جبران این کاهش از هر طریقی هزینه تمام شده خود را که بیشترین آن متوجه حمل‌ونقل است کاهش دهند موضوعی که اخیرا با اعلام بندر چابهار به عنوان بندر اختصاصی صادرات سنگ‌آهن از سوی برخی از فعالان این حوزه مطرح شده است.

البته در مقابل این اظهار نظر برخی ازکارشناسان نیز معتقدند بندر چابهار به دلیل محدودیتی که در بارگیری کشتی‌های بزرگ دارد و همچنین بعد مسافتی این بندر نسبت به معادن شمال و غربی کشور صادرات را از آن فاقد توجیه اقتصادی می‌کند.

در این رابطه سیدجلال مجد مدیر یکی از شرکت‌های معدنی می‌گوید: استفاده از بندر چابهار هزینه‌های صادرات سنگ‌آهن را کاهش می‌دهد، چراکه این بندر نسبت به بندرعباس از نظر «دریایی» ۲ روز به آب‌های آزاد، اقیانوس هند و چین نزدیکتر است و هزینه‌های بندری آن نیز حدود ۲ دلار کمتر از بنادر دیگر است.

وی گفت: بندرچابهار به دلیل واقع شدن در دریای عمان و نزدیکی به پاکستان، افغانستان و هندوستان و در سمت دیگر ترکمنستان، شرایط بسیار خوبی دارد اما چون از ابتدا صاحبان کالا، بندرعباس را می‌شناختند و از آنجاکه معادن سنگان، حاجی آباد، کرمان و سیرجان از ابتدا به بندرعباس متصل بودند تاکنون شاهد توسعه بندر چابهار نبوده‌ایم.

وی همچنین اظهار کرد: معتقدم با وجود آنکه ظرفیت مواد معدنی در بندر شهید رجایی هنوز اشباع نشده اما هزینه تراشی‌ها برای صاحبان کالا در آن زیاد است از این رو باید به سراغ توسعه بندر چابهار رفت.

رییس هیات مدیره شرکت کانی امید خزر گفت: باید برای سال ۹۴ برنامه‌ریزی کرد تا با کاهش هزینه‌های جانبی و دموراژ از مشکلاتی که در سال قبل با آن همراه بوده و برای صاحبان کالا شرایط سختی را فراهم کرد جلوگیری شود.

وی با عنوان اینکه چابهار بستری برای توسعه حمل‌ونقل مساعد است، افزود: بندر چابهار باوجود سرمایه‌گذاری گسترده‌ای که از سوی دولت انجام شده و اسکله‌های استانداردی که دولت در آن احداث کرده همچنان دارای مشکلاتی چون تجهیزات بندر است و با وسایل ابتدایی اقدام به بارگیری می‌کنند. از این‌رو اکنون وقت آن است که شرکت‌های بخش خصوصی به منظور توسعه تجهیزات بندری در این اسکله‌ها، برنامه‌ریزی و هزینه کنند چراکه چابهار دارای این ظرفیت است.

چابهار برای تمام معادن فاقد صرفه است

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران درباره نوسانات قیمتی سنگ‌آهن گفت: با نزدیک شدن به عید شکوفایی چین و تعطیلات پیش روی این کشور بیانگر تداوم روند کاهشی قیمت‌ها است به گونه‌ای‌که پیش‌بینی‌ها از تداوم روند کاهشی قیمت‌ها تا دهه اول اسفندماه دارد. اما پس از آن بازار به‌تدریج جان تازه‌ای گرفته و قیمت‌ها حدود ۷۵ دلار افزایش خواهند یافت.

وی درباره اختصاص بندر چابهار برای صادرات سنگ‌آهن که اخیرا از سوی برخی از فعالان و برای کاهش هزینه تمام شده تولید مطرح می‌شود، گفت: در این باره اظهار نظرهای فراوانی شده و به نظر می‌رسد در شرایط کنونی این بندر به دلیل برخوردار نبودن از شرایط فنی و مشکلات مسافتی از صرفه اقتصادی لازم برای تبدیل شدن به هاب صادرات سنگ‌آهن برخوردار نیست.

وي افزود: بندر چابهار درحال‌حاضر امکان پهلوگیری کشتی‌های بیش از ۴۰ هزار تنی را ندارد که این موضوع خود عاملی برای افزایش هزینه‌های صادراتی است. ضمن آنکه باید توجه کرد که هزینه حمل‌ونقل دریایی ممکن است در چابهار به دلیل نزدیکتر بودن بین یک تا دو دلار کمتر باشد اما در مقابل افزایش بعد مسافتی این بندر در مقابل معادن شمال و غربی کشور هزینه حمل جاده‌ای را تا ۵ دلار در هر تن افزایش می‌دهد که صادرات را برای معدندار فاقد توجیه اقتصادی می‌کند.

مسئول امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در ادامه افزود: بندر چابهار در صورتی برای صادرات سنگ‌آهن دارای توجیه اقتصادی است که خط ۹۰۰ کیلومتری ریلی بین معدن هاجیگگ افغانستان به این بندر احداث شود.

وی تصریح کرد: بر اساس توافق انجام شده قرار است پیمانکار هندی که در معدن هاجیگگ به فعالیت مشغول است احداث خط ریلی را برعهده گیرد که در نتیجه شاهد افزایش مبادلات و ترانزیت سنگ‌آهن در این بندر خواهیم بود. وی افزود: افزایش ترانزیت سنگ‌آهن و سایر کالاها رونق اقتصادی را برای بندر چابهار به همراه داشته که در نهایت ضمن بهبود توان فنی به دلیل کاهش هزینه‌های بندری صادرات سنگ‌آهن نیز با صرفه اقتصادی همراه خواهد بود.

جعفري تاکید کرد: من معتقدم تا زمانی‌که مشکلات زیرساختی حمل‌ونقل جاده‌ای و توان فنی بندر چابهار رفع نشود به غیراز معادن شرق کشور صادرات برای دیگر معادن سنگ‌آهن کشور فاقد توجیه اقتصادی است و نمی‌تواند در شرایط کنونی به عنوان راه‌حلی برای کاهش هزینه تمام شده مطرح شود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 19841
 
مرجع : روزنامه گسترش صمت