به گزارش ماین نیوز، در مراسم اختتامیه کنفرانس مدیریت ارزشآفرین دانش، نوآوری و سرمایه فکری که با حضور معاون علمی و فناوری رییسجمهور، پروفسور لی، رییس پنل سالانه جایزه جهانی میک در سطح آسیا، رییس دانشگاه صنعتی شریف که مرجع رسمی برگزاری جایزه جهانی در ایران است و رییس شورایعالی راهبری جایزه جهانی میک در ایران در محل سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد.
بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه در گفتوگو با از چگونگی پیاده کردن الگوهای یک سازمان دانشی برتر در فولاد مبارکه گفت و در پاسخ به این سوال که چگونه فولاد مبارکه جایزه سازمانهای دانشی برتر ایران را گرفت اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان، یک شرکت بزرگ با تولیدات متنوع و ظرفیت تولید بالاست و با حدود ۱۵ هزار نفر پرسنل، نیروی انسانی گستردهای دارد که بهطور قطع رسیدن به این جایگاه برای این شرکت بزرگ اتفاقی یک شبه و یک روزه نبوده است.
وی اضافه کرد: همانطور که میدانید جایزه جهانی میک را با معیارهای جهانی و سازمانها در ۷ محور ازجمله رهبری، نیروی انسانی، دانش و ارزشافزودهای که دانش برای سازمان ایجاد میکند و با ۱۵۰ شاخص جهانی ارزیابی میکنند، بعد این موارد بررسی، ارزیابی و امتیازدهی میشوند که شرکتهایی که به حداقل امتیاز برسند در گروه اول قرار میگیرند. فولاد مبارکه با کسب چنین موفقیتی توانست به جایزه میک اروپا وارد شود.
وی گفت: برای حصول چنین جایگاهی از ابتدای تشکیل یک سازمان، باید برنامهریزی شود تا با سود بردن از یک نظام مدیریتی، رهبری و عملیاتی بتوان وظایف و ساختار پیادهسازی مدیریت دانش را پیاده کرد. این اقداماتی است که در فولاد مبارکه انجام شده و از همه مهمتر در سایه یکدلی و همبستگی پرسنل اتفاق افتاده است. وی با اشاره به اینکه پرسنل یک سازمان با علاقهای که به سازمان دارند میتوانند مدیریت را در دانشی برتر کردن سازمان کمک کنند افزود: چون بدون این حس وظیفه و علاقه کارکنان امکان ندارد سازمانی به این توفیقات دست پیدا کند؛ بهویژه مجموعههای بزرگی مانند فولاد مبارکه که با تعداد زیاد نیرو نمیتوان آن را به صورتی فردی مدیریت کرد. پرسنل باید خودشان برای خودشان یک مدیر باشند و مسیر را با علاقه دنبال کنند. این اتفاق در فولاد مبارکه افتاده است.
الگو گرفتن از رقبابهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه به صنایع معدنی دیگر که در ابتدای راه هستند توصیه کرد: ضروری است صنایع معدنی بتوانند به این جایگاه برسند اما برای رسیدن به این اتفاق چند نکته مهم است. به عنوان نخستین نکته، مدیریت یک مجموعه باید چنین چیزی را بخواهد. رهبری سازمان که نقش بسیار مهمی در هدایت مجموعه خود دارد باید هدف را برای خود تعیین کند و به آن اعتقاد داشته باشد. وی افزود: بحث بعدی بدنه سازمان است که به دنبال رهبری سازمان، خود را در همان مسیر قرار بدهند و با یک دلگرمی و حس تعلق سازمانی این خواسته را جامه عمل بپوشانند؛ چون در واقع بازیگران اصلی، بدنه سازمان و کارکنان هستند و رهبری فقط مسیر را برایشان مشخص میکند. سبحانی با بیان اینکه کارکنان و پرسنل سازمان باید خود را با معیارهای جهانی تطبیق بدهند تاکید کرد: فرقی نمیکند در کدام رشته و رسته صنعتی یا معدنی یا تولیدی و خدماتی، باید سازمانها و شرکتها علاقهمند، بهترین رقبای خود را در جهان پیدا کنند و آنها را الگو قرار دهند و در فاز نخست برای رسیدن به آن رقیب و در فاز دوم درپی جلو زدن از ترازی باشند که رقبا در آن قرار دارند تا خودشان برای دیگران الگو شوند. مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: با توجه به اینکه معادن و صنایع معدنی، بهطور معمول دارای نیروهای کاری در ردههای مختلف مهارتی و سواد از کارگر ساده گرفته تا مهندسان طراح و برنامهریز هستند، سعی کردیم برای اجرای یک الگوی بهتر دانشی برتر، مرزها را برداریم که در فولاد مبارکه این اتفاق افتاده است. نمیگوییم که چه کسی کارگر ساده است و چه کسی مهندس است یا چه کسی رییس. البته از نظر سازمانی هر کسی جایگاه خود را دارد و متناسب با مسئولیت و اختیارات خود حقوق میگیرد ولی برای پیشرفت و نقطه تعالی، ما این مرزها را برداشتیم و از تمام بدنه پرسنلی خواستیم تا نقشآفرینی کنند.
رییس انجمن فولاد ایران با بیان اینکه رسیدن به تعالی سازمان وظیفه یک گروه خاص یا مدیریت یا فقط کارمندان و کارگران یا مدیران میانی نیست، گفت: سازمان باید به این نقطه برسد و تمام پرسنل خود را در این مسیر تجهیز و آماده کند.
وی ادامه داد: اما اینکه این نگاه چگونه به کل مجموعه تزریق شود، نیاز به اقدامات فرهنگی دارد باید در وهله نخست اعتماد آفرینی شود و کارکنان احساس کنند که اگر مدیریت میگوید دستاوردها باید حاصل کار خودتان باشد واقعا همینطور باشد. اینطور نباشد که زحمتش را کارکنان بکشند و پزش را مدیریت بدهد. هرچه هست دستاورد سازمان است و این باور باید در بین تمام کارکنان ایجاد شود.
سبحانی افزود: از طرف دیگر کل ردههای سازمان باید در جریان اقدامات و برنامه رهبر سازمان قرار بگیرند. نمیشود در یک اتاق دربسته، مدیریت تصمیمی بگیرد بدون اینکه سازمان خبر داشته باشد. به این شکل که مدیریت در تئوری مسیری را طی کند و در عمل کارکنان در مسیر دیگری حرکت کنند.
موفقیت حاصل تلاش کارکنان استمدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: در این راه مهمترین چالشهای صنایع معدنی راهبری و هماهنگ کردن تعداد زیاد نیروهای انسانی صنایع معدنی و معادن است که معمولا تعداد زیادی پرسنل دارند. اگر سازمانی نوپا باشد از همان ابتدای نهادن خشت نخست میتوان نیروی انسانی را آموزش داد ولی از اواسط کار که بهویژه بیشتر معادن و صنایع معدنی در این برهه از عمرشان قرار دارند، کار کمی سخت میشود. بیشتر این شرکتها سابقه بیش از ۲۰ سال دارند با این حال باید از نقطهای کار را شروع کرد و نمیتوان انتظار داشت رسیدن به مدیریت دانشبنیان در مدت ۲ یا ۳ سال اتفاق بیفتد و به اوج برسد بلکه این امر یک فرآیند تدریجی است که باید پله پله به آن برسند. باید ابتدا مدیران عالی سازمان توجیه شوند و باورشان شود و آن را به سطوح پایینتر انتقال دهند.
وی با بیان اینکه اگر میخواستم جایزه بگیران اصلی را اینجا روی سن بیاورم، باید ۱۵ هزار نفر کارکنان فولاد مبارکه را میآوردم، گفت: شرکت فولاد مبارکه در دو، سه هفته اخیر چند عنوان برتر ملی در حوزههای سازمانی، کارکنان و رهبری سازمانی دریافت کرده است.
وی در معرفی توفیقات اخیر این مجموعه صنعتی توضیح داد: یکی از این عنوانها مربوط به جایزه تعالی نیروی انسانی است که بالاترین سطح و نماد توجه به نیروی انسانی و آموزش نیروی انسانی به شمار میآید. وی ادامه داد: این موفقیت در سایه پیادهسازی آموزش علمی و بهرهور در فولاد مبارکه حاصل شده است، چراکه افراد در طول ۳۰ یا ۳۵ سال خدمت خود در این مجموعه ۱۵ هزار نفری باید به صورت مستمر در فرآیند آموزش قرار گیرند.
سبحانی افزود: جایزه بعدی فولاد مبارکه در هفتههای اخیر نیز تندیس زرین تعالی سازمانی بود که بر مبنای مدل و استانداردهای اروپایی، ارزیابی و امتیازبندی شرکتها انجام شده و شرکت فولاد مبارکه تنها شرکت ایرانی بود که توانست این تندیس را دریافت کند.
وی یادآور شد: تعالی سازمانی، معیارهای فراوانی در بحث رهبری، نیروی انسانی، بازار، مشتری، استراتژیهای بلندمدت سازمان، مباحث زیست محیطی و مسئولیتهای اجتماعی شرکت را شامل میشود و هنگامی که یک شرکت، تندیس زرین دریافت میکند به این معناست که همه این شاخصها را به نحو مطلوب انجام داده است.
وی کسب عنوان شرکت سرآمد در میان تمامی شرکتهای ایرانی را از دیگر افتخارات اخیر فولاد مبارکه برشمرد و گفت: هفته گذشته نیز تندیس سیمین حمایت از حقوق مصرفکنندگان را دریافت کردیم و دریافت این تندیس به معنای این است که یک شرکت برای مشتری ارزش قائل بوده و برمبنای نیاز مشتری فعالیت میکند.
سبحانی با اشاره به اینکه هدف ما گرفتن لوح و تندیس نیست که بگوییم این نقطه را برای رسیدن انتخاب کردیم و به اوج رسیدیم در ادامه گفت: فولاد مبارکه در یک مسیر بیانتها دارد حرکت میکند و در تمام موارد چه به عنوان یک شرکت دانش محور و چه به عنوان شرکت متعالی که این عنوان را در هفته گذشته سازمان بهرهوری کشور به ما داده، هدف را گرفتن لوح و تندیس قرار ندادهایم بلکه معتقدیم باید در مسیر حرکت کنیم و ناخودآگاه در مسیر به این جوایز نیز میرسیم. همچنان که در مسیر نمیتوانیم انتها و قله را برای خود مشخص کنیم ما میگوییم تا بینهایت باید برویم چون راه پیشرفت و توسعه مسیر محدودی نیست که به انتها برسد.