گروه صنایع معدنی فولاد
 
هاشمی در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:
پیشرفت ۱۶ درصدی بزرگترین پروژه فولاد آلیاژی ایران
فولادسازان نگران افزایش قیمت انرژی هستند
گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت فولاد آلیاژی ایران از پیشرفت بیش از 16 درصدی پروژه فولاد آلیاژی خاتم معروف به یزد1 خبر داد و گفت: امیدواریم در سال 1394 با رفع مشکلات این پروژه پیشرفت آن در سال پایان به 40 درصد برسد.
 
سیدضیاء هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه شرکت فولاد آلیاژی ایران در حال حاضر دو پروژه توسعه‌ای را در دست اجرا دارد، افزود: یکی از این پروژه‌ها فراوری قراضه است که امیدواریم تا اواسط سال جاری به بهره‌برداری برسد. پروژه دیگر که بزرگترین پروژه ما محسوب می‌شود، فولاد آلیاژی خاتم معروف به یزد1 است که تاکنون بالغ بر 16 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم با رفع و رجوع مشکلات این پروژه در سال 1394 اجرای آن سرعت بگیرد و تا پایان سال پیشرفت آن به حدود 40 درصد برسد.

وی گفت: قرار است این پروژه 30 ماهه و توسط پیمانکار خارجی یعنی شرکت سارایه اسپانیا اجرا شود.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز که دلیل تاخیر زیادی در اجرای پروژه یزد1 چه بوده است؟ توضیح داد: این پروژه با مشکلات مالی مواجه شده بود و متاسفانه برخی سهامداران ما از جمله سهام عدالت همراهی لازم را جهت افزایش سرمایه شرکت نداشتند. از سوی دیگر این پروژه با مشکل گشایش ال سی نیز مواجه شد. ارزش کل این پروژه 700 میلیارد تومان است و امیدواریم در سال جدید اجرای آن سرعت بگیرد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت فولاد آلیاژی ایران در ادامه با اشاره به اینکه با راه‌اندازی پروژه کوثر شرکت فولاد آلیاژی ایران در بهمن ماه سال 1393 ظرفیت تولید شرکت 1.5 برابر شد، افزود: ما بسته به سفارش مشتری و نیازی که در بازار وجود دارد می‌توانیم تا 600 هزار تن ذوب را روانه بازار کنیم.

هاشمی اضافه کرد: برآورد تولید ما برای سال 1393 بالغ بر 460 هزار تن بود که بیش از 18 هزار تن نیز صادرات انجام شد. صادرات نیز به کشورهای آلمان، ترکیه و برخی کشورهای همسایه انجام شد.

وی با بیان اینکه حدود 60 درصد از محصول تولیدی شرکت فولاد آلیاژی ایران در صنایع خودروسازی مصرف می‌شود، افزود: وضعیت صنعت خودروسازی از اواخر سال 1392 تاکنون اندکی بهبود یافته است. اما آن چیزی که نگران‌کننده بوده و در نمایشگاه خودروی آذر ماه سال قبل تهران نیز اعلام کردیم، ورود قطعات ساخته شده و مونتاژی عمدتا از چین، هند و تایوان است که باعث نگرانی ما شده است. اگر دولت فکر جدی به حال تعرفه واردات فولاد و کیفیت قطعات وارداتی نکند، صنعت فولاد کشور بیش از پیش دچار چالش می‌شود. البته خوشبختانه دولت پیش از شروع سال جدید افزایش تعرفه واردات فولاد را تصویب کرد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت فولاد آلیاژی ایران با اشاره به اینکه شرایط خوبی بر صنعت فولادسازی کشور حاکم نیست و قیمت محصولات فولادی نیز به شدت کاهش یافته است، گفت: این در حالی است که برخی متغیرهای هزینه‌ساز برای فولادسازان از جمله انرژی همچنان بالاست و حتی پیش‌بینی می‌شود قیمت انرژی در سال جاری افزایش یابد در حالی که ما نمی‌توانیم قیمت محصولات خود را در بازار تعیین کنیم. در این شرایط چاره‌ای جز کاهش هزینه‌های تولید، کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری نداریم.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۲
کد مطلب: 23078