گروه تجهيزات و ماشين آلات
 
ورود دامپتراک‌های خریداری شده به کشور با وجود توانایی تولید در هپکو!
گروه تجهيزات و ماشين آلات - در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها امروز فیلمی در فضای مجازی دست به دست چرخید که روایت تلخ واردات دامپتراک‌های خارجی را به تصویر کشید.
 
به گزارش ماین نیوز، در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها امروز فیلمی در فضای مجازی دست به دست چرخید که روایت تلخ واردات دامپتراک‌های خارجی را به تصویر کشید.

در این فیلم صحنه‌هایی از ورود دامپتراک‌های خارجی به بندر شهید رجایی به نمایش در آمده بود که طی آن چندین دستگاه دامپتراک خریداری شده برای معادن کشور وارد کشور شده است.

این دامپتراک‌ها، دامپتراک‌های ۱۰۰ تن هستند که هپکو بارها و بارها به مسوولان در جلسات مختلف اعلام کردند که توانایی تولید آن را دارد.

فریاد زدیم در هپکو قادر به تولید دامپتراک‌ هستیم

عضو سابق شورای کار شرکت هپکو در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: بارها فریاد زدیم در هپکو قادر به تولید دامپتراک‌ هستیم، اما امروز دیدن این فیلم بار دیگر حقیقت تلخ بی‌تفاوتی به توانایی داخلی را به تصویر کشید.

ابوالفضل رنجبر افزود: حوزه مدیریت و مهندسی شرکت اعلام کردند که توانایی تولید تناژ بالاتر از ۱۰۰ تن را دارد، اما به دلیل عدم استقبال خریداران داخلی برای ایجاد نقدینگی و پیش پرداخت و عدم نقدینگی شرکت و تامین شارژ مالی از طرف تامین اجتماعی تاکنون نتوانستیم تولید داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تولید یک دستگاه دامپتراک ۱۰۰ تن به نقدینگی حدود ۳۰ میلیارد نیاز دارد که تقاضا داریم و امیدواریم که از صنعت و توانمندی داخلی شرکت هپکو استقبال و حمایت کنند.

هپکو قادر به تولید «دامپتراک» است، ولی زورش به واردکننده‌ها نمی‌رسد

پیش از این نیز فعال کارگری هپکو با بیان اینکه هپکو قادر به تولید «دامپتراک» است، ولی زورش به واردکننده‌ها نمی‌رسد، اعلام کرده بود: با توجه به اینکه معادن کشور تا سال ۱۴۰۲ نیاز به حدود 1500 دستگاه دامپتراک دارد، پیش بینی می‌کردیم بتوان برای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، تولید دامپتراک را در هپکو آغاز کرد، ولی متاسفانه به دلیل سود بسیار بالایی که در واردات این محصول وجود دارد، برخی رانت خواران اقدام به واردات آن کردند و زور هپکو به آنان نمی‌رسد.

سید امیر میرناصری فعال کارگری افزود: در ۹ ماهه سال گذشته حدود صد میلیون دلار واردات دامپتراک صورت گرفته که این مقدار در سال ۹۷ به ۱۹۲ میلیون دلار رسیده بود، در صورتی که اگر جلوی واردات این محصول گرفته شود، شرکت هپکو توانایی تولید آن را دارد.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه واردات محصولات این چنینی نیاز به تخصص و نیاز سنجی دقیقی دارد، گفت: وارد کنندگان ماشین آلات سنگین هیچ تخصصی درباره آن ندارند و این دستگاه‌ها بعد از مدتی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، از دور خارج می‌شوند، این در حالی است که ارز بسیار زیادی برای آن مصرف شده و اگر تخصص کافی در این باره وجود داشت، یا اصلا چنین محصولی وارد نمی‌شد یا بر اساس نیازسنجی صحیح، این امر صورت می‌گرفت.

نامه گلایه‌آمیز مدیرعامل هپکو به مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو

همچنین رفیعی مدیرعامل هپکو نیز در اواخر سال گذشته طی نامه‌ای به مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو از تعویق در اجرای قرارداد تولید دامپتراک گله کرده و با اشاره به توافقات انجام‌شده به‌منظور انعقاد قرارداد هپکو با تعدادی از شرکت‌های معدنی در شهریورماه سال گذشته برای خرید دامپتراک، از عدم تصویب این قرارداد در هیئت مدیره شرکت‌های مذکور و تعویق در فرآیند اجرایی شدن آن علیرغم سفارش قطعات توسط هپکو ابراز گلایه کرده بود.

رفیعی در آن نامه آورده بود: این شرکت برنامه تولیدات سال ۱۴۰۰ خود را عمدتاً به محصولات موردنیاز معادن اختصاص داده است، در این راستا به دنبال توافقات اولیه در ۹۹/۰۶/۱۵ با حمایت ایمیدرو قراردادی با شرکت گوهر پویش گام (شامل شرکت‌های میدکو، ماهان و فولاد سیرجان و گل گهر) جهت خرید 10 دستگاه دامپتراک ۷۰ تنی (با برند غربی)، از طریق شرکت ایراسکو با هدف انتقال تکنولوژی در ۹۹/۰۹/۱۵ نهایی و قرار شد (CKD) محصولات فوق، در ماه جاری (فوریه) ارسال گردد، از آن تاریخ علیرغم پیگیری‌های این شرکت به دلیل عدم تصویب موضوع در هیئت‌مدیره آن شرکت، اجرایی شدن قرارداد به تعویق افتاده و این در حالی است که این شرکت سفارش قطعی به‌طرف خارجی داده است!

این گلایه در حالی صورت گرفت که شهریورماه سال گذشته رئیس هیات عامل ایمیدرو طی نشستی با سهامداران و مدیران ارشد شرکت هپکو و خانه معدن اعلام کرده با توجه به شرایطی که برای تسهیل فعالیت‌های هپکو ایجادشده، این شرکت در آستانه امضای قرارداد با شرکت‌های متقاضی داخلی است.

پیش از آن نیز ایمیدرو در راستای راهبری توسعه و توانمندسازی بخش معدن کشور، اقدام به زمینه‌سازی برای امضای ۵ تفاهم‌نامه هپکو با بزرگان معدن و صنایع معدنی کشور از زیر مجموعه‌های ایمیدرو کرده بود و در نهایت نخستین قرارداد شرکت هپکو با بخش معدن جهت تولید دامتراک در اواسط شهریور سال گذشته به امضا رسید و ایمیدرو برای عملی شدن قرادادها، صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی (زیرمجموعه ایمیدرو) را به عنوان پشتیبان و حامی عملی شدن قرادادها، مامور کرده بود، اما هیچ اقدامی صورت نگرفت.

دامپتراک‌ها کامیون‌های غول‌پیکری هستند که برای استفاده‌ی خارج جاده‌ای تعبیه‌شده‌اند و به‌طور مشخص در معدنکاری استفاده می‌شود، این ماشین‌ها برای حمل بارهایی نظیر شن، ماسه، سنگ، باطله‌های معدنی و… به کار گرفته می‌شوند وتوان حمل بسیار بالایی دارند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب: 57232
 
مرجع : خبرگزاری فارس