گروه معادن
 
مدیر اکتشاف ایمیدرو اعلام کرد:
اکتشافات عمیق معدنی بیش از ۱۰۰۰ متر در برنامه ایمیدرو
گروه معادن - مدیر اکتشاف ایمیدرو اعلام کرد: اکتشافات عمیق معدنی بیش از 1000 متر در برنامه ایمیدرو قرار دارد.
به گزارش ماین نیوز، احمد فتاحی مجلج با بیان این مطلب گفت: ایران در اکتشاف همتراز با کشورهای مطرح است؛ با توجه به پتانسیل بالای منابع معدنی در کشور، علاوه بر تکمیل اکتشافات سطحی، توسعه اکتشافات عمیق در کشور امری ضروری است.

وی ادامه داد: با توسعه اکتشافات عمیق در طرح های سال های اخیر، متوسط عمق اکتشاف در ایران به 200 متر رسیده، اگرچه متوسط عمق معدن کاری در ایران کمتر از 10 متر است. با این حال، در برنامه اجرایی پروژه‌های اکتشافی شرکت های بزرگ زیر مجموعه ایمیدرو مانند شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، شرکت ملی صنایع مس ایران و مجتمع سنگ آهن سنگان، اکتشافات عمیق بیش از 1000 متر در دستور کار قراردارد.

ایران در اکتشاف، همتراز با کشورهای مطرح

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران معتقد است: ایران در اکتشاف همتراز با کشورهای مطرح است؛ با توجه به پتانسیل بالای منابع معدنی در کشور، علاوه به تکمیل اکتشافات سطحی، توسعه اکتشافات عمیق در کشور امری ضروری است.

وی افزود: ایمیدرو به عنوان بازوی اجرایی وزارت صمت، بیش از 91 پهنه به مساحت 535 هزار کیلومتر مربع در اختیار دارد. در حال حاضر، نتایج اجرای فعالیت های اکتشافی در این میزان پهنه، به ثبت 492 محدوده و صدور 162 پروانه اکتشاف منجر شده است.

ورود دستگاه های حفاری عمیق‌زن برای اکتشافات زیرزمینی

فتاحی با اشاره به کاهش ذخایر سنگ آهن در کشور عنوان کرد: معادن‌ بزرگ سنگ آهن ایران مانند چادرملو، گل گهر، چغارت و... با ذخایر چند صد میلیون تنی، تا ده ها سال پاسخگوی نیاز صنایع فولادی کشور بودند؛ اما با توسعه معدنکاری و صنایع معدنی، ذخایر سنگ آهن کشور رو به کاهش رفت؛ این امر باعث شده تا اکتشافات عمیق در دستور کار قرار گیرد و معدنکاری نیز به سطوح عمیق تر پیش برود.

وی از کشف معادن جدید و پرعیار سنگ آهن ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم بتوان معادن بزرگ و عمیقی که دارای ذخایر چند ده و یا چند صد میلیون تنی باشد، کشف و استخراج شود. به گفته وی، آنومالی سنگ آهن 21A واقع در استان یزد که از سال 93 در دستور اکتشاف ایمیدرو قرار گرفته دارای پتانسیل توده آهن دار پرعیار عمیق (بیش از 1500 متر) است اما به دلیل نبود دستگاه حفاری و تجهیزات مناسب برای حفر بیش از 2000 متر، اکتشاف سیستماتیک در محدوده این آنومالی انجام نشده است.

به گفته وی، اخیراً با ورود دستگاه‌های حفاری عمیق‌ به کشور، امیدواریم اکتشافات را در این آنومالی تکمیل و به مرحله معدنکاری برسانیم.

سفارش خرید 107 دستگاه ماشین‌آلات اکتشاف برای رفع فرسودگی

مدیر اکتشاف ایمیدرو اظهار کرد: ماشین‌آلات در بخش اکتشاف بویژه دستگاه حفاری و تجهیزات آن فرسوده بوده و نیازمند نوسازی هستند. این چالش با واردات دستگاه حفاری جدید و به روز توسط شرکت های بزرگ مثل شرکت ملی صنایع مس ایران،‌ شرکت صنعتی و معدنی چادرملو،‌ شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر و برخی از شرکت های خصوصی بزرگ حل خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه با ترغیب شرکت های بزرگ، 107 دستگاه حفاری سفارش خرید و 45 دستگاه وارد کشور شده است.

فتاحی از اعطای وام کم بهره برای نوسازی دستگاه حفاری و تجهیزات آن خبر داد و گفت: پیش بینی شده از طریق شرکت صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، وام های کم بهره برای واردات این ماشین آلات در بخش اکتشاف به پیمانکاران حفاری اعطا شود.

انعقاد تفاهم نامه سه جانبه برای رفع مشکل اصلی اکتشاف

مدیر اکتشاف ایمیدرو معتقد است: ایران از لحاظ تکنولوژی اکتشاف عقب است نه از نظر دانش اکتشاف، تصریح کرد: مشکل اصلی ایران در اکتشاف، تاخیر در تولید اطلاعات پایه و برداشت ژئوفیزیک هوایی بوده است. کمبود اطلاعات باعث شده تا نتوان در مرحله شناسایی، پتانسیل های واقعی را تفکیک و محدوده های امیدبخش مناسب را تشخیص داد.

وی ادامه داد: در این راستا، با انعقاد توافقنامه سه جانبه بین معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات مواد معدنی کشور، برنامه تولید اطلاعات پایه در مقیاس 50000: 1 ( زمین شناسی، ژئوشیمی و زمین شناسی اقتصادی) و برداشت ژئوفیزیک هوابرد از نیمه دوم سال 1400 در دستور کار قرار گرفت.

مدیر اکتشاف ایمیدرو با اشاره به بلوک های در دست اقدام گفت: در حال حاضر، تولید اطلاعات پایه در بلوک بیرجند در استان خراسان جنوبی در مرحله گزارش پایانی بوده، در بلوک تکاب- مهاباد در استان آذربایجان غربی دارای پیشرفت 60 درصد و بلوک مرکزی در استان‌های مرکزی، قم و اصفهان دارای پیشرفت 30 درصد است.

وی افزود: برداشت ژئوفیزیک هوایی در بلوک دیواندره در استان کردستان به اتمام رسیده و در بلوک بردسکن در استان خراسان رضوی بیش از 35 درصد پیشرفت دارد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب: 64383
 
مرجع : ایمیدرو