گروه صنایع معدنی فولاد
 
ریشه های ارزان فروشی فولاد ایران چیست؟
به گزارش ماین نیوز، امیر صباغ، مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیات عامل ایمیدرو در فضای مجازی نوشت: ارزان فروشی در صادرات یکی از چالش های عمده صنعت فولاد ایران است که با افزایش 6 میلیون تنی ظرفیت فولاد کشور در سال جاری تشدید می شود. در حال حاضر نرخ بیلت صادراتی ایران نسبت به ترکیه 197$ یا 22 درصد ارزان تر بوده و اسلب صادراتی ایران نیز به نسبت برزیل اختلاف 300$ یا 38 درصدی دارد.

1- به دلایل تحریم، فولادسازان ایران متمرکز بر فروش فوب بصورت نقدی هستند و علاقه ای به انبارسازی و بازاریابی در کشور هدف ندارند. به علاوه دسترسی به بازارهای اروپا و آمریکا که قیمت فولاد بالایی دارند، به دلیل تحریم و عدم توافق تجاری دوجانبه، محدود است.

2- مشتریان محدود صادراتی (عموما شرکت های بازرگانی متوسط مقیاس که بعضا با هم هماهنگ هستند.)

3- حاشیه سود بالای فولادسازان ایران که مرتبط با هزینه های پایین انرژی و دستمزد و خدمات بوده و امکان ارایه تخفیف های غیرمنطقی به مشتریان را فراهم می آورد.

4- تعداد بسیار بالای واحد تولیدی فولاد (بالای 100 واحد) و دشواری هماهنگی بین آنها که عامل تشدید رقابت منفی در بازارهای هدف صادراتی است. (ساختار عرضه)

5- تمرکز صادرات فولاد بروی محصولات میانی که سطح رقابت جهانی در آن بسیار بالا بوده و فروش اعتباری در آن مرسوم است. (بازار جهانی اسلب تنها 20 میلیون تن است.)

6- تجربه و محدودیت دسترسی فولادسازان ایران در بکارگیری ابزارهای نوین مالی و هجینگ قیمت ها در بازارهای جهانی.

7- هدف صادرات برابر کسب دلار به جای سود: صادرات تبدیل به یک ابزار تامین ارز فولادسازان در تولید و طرحهای توسعه شده و از حساسیت هیات مدیره شرکت ها کاسته است. صنعت فولاد کشور امروز بیش از 20 میلیارد دلار طرح توسعه داشته که ارز آن بایستی توسط خود فولادساز به هر قیمتی تامین شود.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب: 65868