همافزایی فناوری فولاد و صنعت حملونقل
صمت , 23 اسفند 1393 ساعت 13:15
ماین نیوز: انقلاب صنعتی یکی از بزرگترین رویدادها در تاریخ بشری است که موجد مهمترین تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در زندگی انسان شده است.
این انقلاب انتقال از فرآیند تولید دستی به فرآیند تولید ماشینی بود که حدودا از سال ۱۷۶۰م از انگلستان شروع شد وسپس بلژیک و فرانسه و آلمان و امریکا و ژاپن را دربرگرفت.
نوآوری و پیشرفت در فناوری تولید فولاد و تحول در زیرساختهای حملونقل و پیشرفت در فناوری قوه محرکه در این انقلاب نقش اساسی داشتهاند، بهطوریکه براساس ظهور نوآوریها و فناوری مهم و اثرگذار این انقلاب را به عصرها یا دورههای مختلف تقسیم میکنند.
عصر انقلاب صنعتی اول که از قرن هیجدهم شروع شد بر فناوریهای نساجی، آهن و موتور بخار تکیه داشت.
عصر انقلاب صنعتی دوم (۱۹۴۱- ۱۸۶۷م) بر فولاد، راهآهن، نفت و علم شیمی و در آخر بر الکتریسته تکیه داشت.
دسترسی به فولاد با کیفیت و ارزان علاوه بر توسعه راهآهن موجب ایجاد تحولاتی بزرگ در صنایع مختلف شد. در واقع افزایش در تولید فولاد در سال ۱۸۶۰م به این معنی بود که ریلها میتوانند با قیمت رقابتی از فولاد یعنی از موادی با قابلیت تحمل بار بیشتری برخوردار شوند. بدین ترتیب ریل آهنی جای خود را به ریلهای فولادی داد و فولاد استانداردی برای ریل راهآهن شد. در نتیجه ریلهای طویلتر و با استحکام بیشتر ساخته شدند.
رابرت فورستر موشت نخستین فردی بود که در سال ۱۸۵۷م به جای آهن از فولاد، ریل مقاوم ساخت. ریل فولادی اساس کار را برای کمک به ساخت حملونقل ریلی در سراسر جهان در اواخر قرن ۱۹م فراهم کرد. با توجه به کارآیی فولاد بهتدریج ریلهای طویلتر، هزینهها کمتر و ریلهای سنگینتری بهکار گرفته شد. لکوموتیوها نیز پرقدرتتر شدند. در نتیجه بهرهوری راهآهن بیشتر شد و ریل زیرساخت مسلط حملونقل در جهان صنعتی شد. با نوآوریهای پیدرپی در روند تولید فولاد و اثرات آن بر صنعت حملونقل وکاهش هزینههای حملونقل، برای بقیه قرن و بعد از آن، هر دو صنعت به رشد و توسعه خود ادامه دادند. بهطوریکه راهآهن و دودکش کارخانههای فولادی نماد توسعه صنعتی کشورها شدند.
آنچه که گفته شد، پیوند و رابطه بین آهن و فولاد و راهآهن در روند توسعه صنعتی بود که اکنون نیز این پیوند و همبستگی همچنان برای توسعه صنعتی کشورها ضروری است.
امروزه وجود زیرساختهای مناسب و روزآمد بودن فناوری حملونقل یکی از مهمترین مزیت کشورها برای تولید فولاد محسوب میشوند. بسیاری از کشورها با وجود نداشتن مواد اولیه تولید فولاد مانند سنگآهن و زغالسنگ با استفاده از سیستم حملونقل ریلی و دریایی کارآمد توانستند صاحب صنعت فولاد شوند و با تمام کمبودها، فولاد به قیمت رقابتی تولید کنند.
خوشبختانه کشور ما از تمام مزایا و الزامات لازم برای تولید فولاد و توسعه آن برخوردار است. در صورتی که زیرساختها بهویژه زیرساختهای حملونقل ما توسعه مناسب پیدا کنند، صنعت فولاد میتواند محور توسعه صنعتی و اقتصادی کشور قرار گیرد. با توجه به اهمیت حملونقل برای توسعه صنعت فولاد و کمبودهایی که هماکنون وجود دارد، تقویت بخش حملونقل برای برنامههای فعلی و آینده توسعه فولاد ضروری است.
موضوع مهم دیگری که ضرورت این توازن را دو چندان میکند، آن است که اکنون در کشور ما به علت کمبود آب قرار است طرحهای فولادی جدید در کنار سواحل ایجاد شوند.
با توجه به اینکه فلسفه اصلی ایجاد کارخانههای فولادی در کنار سواحل استفاده از حملونقل دریایی بهعنوان مناسبترین راه برای صادرات و واردات است اگر شرایط و امکانات را برای حملونقل مناسب فراهم نکنیم مسلما برای استفاده از آب دریا با ایجاد کارخانهها در کنار سواحل موفق نخواهیم بود.
خلاصه کلام، اگر صنعت فولاد و حملونقل با هم رشد نکنند، نهتنها همافزایی خود را از دست میدهند بلکه ممکن است این همافزایی به همگامی نیز تبدیل نشود.
بهرام مسعودی - مدیر روابط عمومی شرکت ملی فولاد ایران
کد مطلب: 22823
آدرس مطلب: http://www.minews.ir/fa/doc/note/22823/هم-افزایی-فناوری-فولاد-صنعت-حمل-ونقل