پایگاه خبری ماین نیوز 17 مهر 1398 ساعت 1:50 https://www.minews.ir/fa/doc/news/47862/چرا-خام-فروشی-می-کنیم -------------------------------------------------- عنوان : چرا خام فروشی می کنیم؟ -------------------------------------------------- قیمت تمام شده کالای صادراتی با در نظر گرفتن نرخ بهره بالاتر از 18 درصد موجب رقابتی نبودن قیمت کالای ایرانی در بازارهای جهانی است. متن : ماین نیوز، چین اولین شریک تجاری ایران در واردات و صادرات است. سطح مبادلات تجاری ایران و چین پس از انقلاب با حجم ۲۰۰ میلیون دلار آغاز شد و ارزش مبادلات ایران و چین رو به فزونی مداوم گذاشت. به‌طوری که در نهایت در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به مرز ۵٠ تا ۵۲ میلیارد دلار افزایش یافت. سطح مناسبات تجاری دو کشور، در سال ٢٠١۵ به‌دلیل اُفت قیمت نفت و برخی مسائل دیگر، حدود ٢٠ درصد کاهش یافت و با تداوم این روند نزولی، ارزش تجارت ایران و چین در سال ٢٠١۶ به رقم ٣٢ میلیارد دلار رسید. و این رقم در پنج ماه نخست سال ٢٠١٧، ارزش مبادلات تجاری دو کشور از مرز ١۵ میلیارد دلار گذشت. اقلام صادراتی ایران بیشتر شامل مواردی از جمله متانول، مواد شیمیایی، زعفران، قیر، پسته، شیرین بیان، پوست، کفپوش، خرما، انجیر، مواد شیمیایی و عمدتا مواد خام معدنی و سنگ آهن است. خام فروشی حراج ثروت ملی و آسیب به نسل های بعدی کشور برای استفاده از این منابع طبیعی است. وقتی خام فروشی می کنیم در عمل سودی را که باید در داخل هزینه شود، مستقیم به خارج از کشور می بریم، در صورتی که اگر توانمندی خود را افزایش دهیم و دست از خام فروشی برداریم می توانیم درآمدزایی کرده و به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم. اما خام نفروختن منوط به چیست؟ اگر تکنولوژی‌های جدید در اختیار کارخانه‌ها قرار بگیرد معدن کاران و فعالین این بخش می توانند سهم خوبی از بازار‌های داخلی و صادراتی را در اختیار بگیرند. انرژی، حمل و نقل، کشاورزی و استخراج فناورانه مواد اولیه از بخش هایی است که می توان در آن با چین تجارت کرد. صادرات غيرنفتـي نیز نقـش تعيين كننده اي بر رشد اقتصادي دارد. در واقع توسعه و متنوع سازي صادرات غيرنفتي با توجه به مزيت هاي نسبي بالفعل و به كارگيري ظرفيت هاي بـالقوه در تجارت خارجي بايد مورد توجه قرار گيرد، چراکه عايـدي صــادرات غيرنفتــي مــي توانــد زمينــه مناســبي را بــراي برنامه ريزي هاي كوتاه مدت و بلندمدت در مقايسه با درآمدهاي بي ثبات صادرات نفتي فراهم کند. هر گامی برای توسعه صادرات غیرنفتی یک حرکت موثر بـراي كـاهش اتكا به درآمد نفتي و ايجاد شرايط به نسبت با ثبات تـري بـراي تمامي بخش هاي اقتصادي محسـوب شـود و می تواند رشـد اقتصادي بالاتري را رقم بزند. اگر چه دستگاه‌های اجرایی و مشورتی برای توسعه صادرات تلاش می کنند اما تا زمانی که اهداف و استراتژی اقتصادی شفاف و مشخصی وجود نداشته باشد، به نتیجه نمی رسیم. ضعف صنایع فرآوری، فقدان قابلیت برنامه ریزی برای فرآوری برخی مواد معدنی، مغایرت نرخ خرید صنایع داخلی از معدنکاران با قیمت جهانی مواد خام معدنی، فراهم نبودن زمینه برای فروش داخلی مواد خام معدنی، معضل تسهیلات بانکی و نرخ سود بالا، غفلت از بخش فرآوری مواد معدنی، تاثیر ظرفیت استخراج معدن بر موضوع خام فروشی، بی ثباتی در برنامه ریزی برای بهره برداری و تولید در بخش معدن و خام فروشی برخی سنگ‌ها توسط معدن داران و فعالان بخش صنایع معدنی از جمله آسیب‌های فعلی در حوزه معادن سنگ است. در حال حاضر کشور به توسعه زیر ساخت هایی جمله گمرک، حمل و نقل و ترانزیت کالا نیازدارد. قیمت تمام شده کالای صادراتی با در نظر گرفتن نرخ بهره بالاتر از 18 درصد موجب رقابتی نبودن قیمت کالای ایرانی در بازارهای جهانی است. بـديـن منظـور و بـراي توسعه صادرات غيرنفتي، پيشنهاد مي شود سـاختار توليـدي داخل به شيوه ای مناسب تغيير کند، بـه گونـه اي كـه کالای ایرانی در بازارهای جهانی با دیگر کالاها رقابت کند. در ساختار توليد، به زمينه هايي كه كشور علاوه بـر مزيـت نسـبي داراي مزيــت رقــابتي هم هست، بیشتر توجه کنیم. بــه عــلاوه متنوع سازي صادرات به دليـل اينكـه فرصـت هـاي بيشـتري را پيش روي صادركنندگان قرار مي دهد، بايد در دستور كـار قـرار گيرد. به دليل ارزش افزوده بالاتر صادرات محصولات و كالاها با فن آوري بالا نسبت بـه صـادرات كالاهـاي اوليـه و معدني، تغيير جهت از صـادرات كالاهـاي اوليـه بـه صـادرات كالاهای با کیفیت، باید مد نظر قرار بگیرد. در نظر گرفتن مشوق های هدفمند مستقیم و غیر مستقیم برای صادرکنندگان بخش خصوصی با نظر تشکل های مرتبط، ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف، ایجاد صندوق تخصصی عوارض حاصل از صادرات کالا در هر صنعت که وجوه نگهداری شده در آن فقط به منظور ایجاد زیرساخت های مناسب برای تولید با ارزش افزوده بالا و با هدف صادراتی در نظر گرفته می شود، ، ارتقای کیفیت محصولات رعایت استاندارد جهانی صادرات برای رقابتی شدن کالاهای غیر نفتی صادراتی، حمایت دولت از صادر کنندگان با تدوین و تخصیص مشوق های خاص از مهمترین اهداف کلانی است که از سوی دولت باید برای تحقق توسعه صادرات غیرنفتی دنبال شود. فریال مستوفی، رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق تهران