دوشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۳ , 9 Dec 2024
در حالی که مجهزترین ماشین الات معدنی در کشورهایی همچون ژاپن و ایالات متحده تولید می شود واردات به کشور ممنوع است و معدنکاران معتقدند آنچه در داخل تولید می شود تولید نیست فقط مونتاژ و به دردنخور است.
مافیا از معدن هم دل نمی کند؛ فروش ماشین آلات مونتاژ شده با سه برابر قیمت چینی ها
به گزارش ماین نیوز، در شرایطی معدنکاران کشور با محدودیت دسترسی به ماشین آلات و تجهیزات روز دنیا مواجه هستند که ۱۰ شرکت برتر د تولید ماشین الات معدنی در سال ۲۰۲۱ درآمدی معادل ۲۳۵۹۹۰ میلیون دلار داشته اند.

کشورهای مطرح سازنده ماشین آلات معدنی

این در شرایطی است که در بحث تولید ماشین آلات روز معدنی غالبا کشورهایی مانند «ایالات متحده، ژاپن، چین، هند، کره جنوبی، انگلستان» در صدر مطرح ترین تولید کنندگان این بخش قرار دارند. حوزه معادن ایران نیز مانند بسیاری دیگر از حوزه ها با چالش ها و مسائل بسیاری همراه است به طوری که طی ۵ سال اخیر این بخش با توجه به ممنوعیت واردات ماشین آلات نو و دست دوم معدنی با کمبود تجهیزات مربوطه مواجه است. این در حالی است که فعالان بخش نیز معتقدند سازندگان داخلی غالبا مونتاژ کار هستند و توان تامین نیاز و خواست معدن کاران را ندارند.
۵ تولید کننده برتر ماشین آلات معدنی

«حسن حسینقلی» رئیس اتحادیه سرب و روی ایران در خصوص میزان کمبود ماشین آلات معدنی می گوید: به طور کلی ما حدود ۲۰ هزار دستگاه ماشین نیاز داریم که در مجموع ۲ میلیارد دلار می شود. اما از ۴-۵ سال پیش جلوی واردات ماشین آلات را گرفته اند و گرفتار یک مافیای گردن کلفت هستیم که متاسفانه زور سازمان یا نهادی هم به این مافیا نمی رسد.

رئیس اتحادیه سرب و روی ایران: در ایران هم ۱۶ کارخانه وجود دارد اما کارخانه های ماشین سازی ایران ماشین ساز نیستند بلکه موونتاژ کار هستند؛ به این معنا که بی کیفیت ترین جنس را از چین وارد می کنند، سر هم می کنند و به ۳ برابر قیمت چینی ها به ما می فروشند

حسینقلی افزود: جالب است بداندی در کل دنیا حدود ۱۶ کارخانه ماشین سازی وجود دارد، در ایران هم ۱۶ کارخانه وجود دارد اما کارخانه های ماشین سازی ایران ماشین ساز نیستند بلکه موونتاژ کار هستند؛ به این معنا که بی کیفیت ترین جنس را از چین وارد می کنند، سر هم می کنند و به ۳ برابر قیمت چینی ها به ما می فروشند.

وی ادامه داد: مساله اینجا است که این افراد حتی توان تامین لوازم یدکی ماشین آلات را هم ندارند. در حالی که همانطور که می دانید ماشین آلات غالبا شامل خود ماشین، لوازم یدکی و خدمات پس از فروش می شود. به این معنا که بعد از تماس باید نهایتا ظرف ۱۰ دقیقه در محل حاضر شوند و ماشین را تعمیر کنند چون بسیاری از معادن ما متکی به یک ماشین هستند و با از کار افتادن ماشین رسما خط تعطیل می شود و بیکار می شوند اما این توان را هم ندارند.

مونتاژکاران داخلی توان تامین لوازم یدکی و خدمات پس از فروش ندارند

رئیس اتحادیه سرب و روی کشور گفت: ما در مجلس این مطالب را اعلام کرده ایم اما متاسفانه دیدگاه غلطی که در وزارتخانه وجود دارد این است که می گویند می خواهیم از تولید داخل حمایت کنیم! ما همان جا هم اعلام کردیم که حتی ۱۰ درصد از یک ماشین در داخل تولید نمی شود که بگویند ما تولید کننده هستیم. در واقع مساله اینجا است که در ایران موتور، گیریبکس، زیربندی، و غیره نمی توانیم تولید کنیم در حالی که اینها اصل ماشین است بنابراین نمی توان بگوییم تولید کننده هستیم.

حسینقلی خاطر نشان کرد: با این وجود شاهد هستیم که جلوی واردات ماشین آلات نو و دست دوم را گرفته اند تا این به ظاهر تولید کننده ها به منافع مالی خود برسند و به ۳ برابر قیمت به ما کالا بفروشند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در بخش کامیون هم وضعیت همین گونه است. سوال اینجا است که چرا باید الان قیمت کامیون ۱۲ میلیارد تومان باشد؟

در ۵ سالی که ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی اعمال شده اصلی ترین تبعات این اقدام این است که تولید ماده معدنی پایین آمده است

وی همچنین در خصوص تبعاتی که ممانعت از واردات ماشین الات در پی دارد گفت: در ۵ سالی که ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی اعمال شده اصلی ترین تبعات این اقدام این است که تولید ماده معدنی پایین آمده است. در حالی که اگر ممنوعیت اعمال نمی شد سالی ۶۰۰ هزار دلار ما واردات ماشین داشتیم و الان هیچ کمبودی از نظر ماشین آلات معدنی نداشتیم. اما متاسفانه به بهانه نبودن ارز و غیره ممنوعیت اعمال کردند. مگر می شود برای واردات ماشین الات معدنی که مواد اولیه صنایع مختلف را تولید می کند ارز نباشد!

رکود بازار سرب و روی کشور

حسینقلی همچنین در مورد اینکه گفته می شود مجوز واردات تعدادی ماشین داده شده است نیز گفت: می گویند مجوز واردات ۲۵۰ دستگاه ماشین معدنی را داده اند اما مساله اینجا است که نیاز ما ۲۰ هزار ماشین است. بنابراین حتی اگر بر فرض این به اصطلاح ماشین سازان را تولید کننده بدانیم این ۱۶ کارخانه هزار ماشین هم تولید نکرده اند؛ به عبارت بهتری حتی در یک سال هزار ماشین هم مونتاژ نکرده اند، پس با این میزان واردات کاری از پیش نمی رود.

وی با بیان اینکه در دنیا غالبا شرکت ها و سازندگان کشورهای «ژاپن، ایالات متحده و چین» در حوزه ماشین الات معدنی بنام هستند افزود: در زمانی که ممنوعیت واردات هنوز اعمال نشده بود غالبا ماشین الات مورد نیاز معادن کشور از ژاپن وارد می شد اما در شرایط ممنوعیت فعلی می توان گفت امیدی به آینده نمی توان داشت.

حسینقلی در خصوص چشم اندازی که می توان برای این صنعت متصور شد نیز می گوید: در حوزه سرب و روی دچار رکود می شویم چون مسائل و مشکلات ورود موقت هم هنوز حل نشده است و لذا چندان امیدواریم به اینده نیستیم.
منبع : بازار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی