رسانهها بهعنوان وسایل ارتباطجمعی، مهمترین ابزار قدرت در عرصه ملی و بینالمللی هستند و دایره وسعت، اثربخشی و تأثیرگذاری آن بر شئون و تعاملات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بر کسی پوشیده نیست. در شرایطی که توسعه، اصل بنیادین بقای جوامع بهحساب میآید، اهمیت رسانههای همگانی تا آنجا مهم است که میتوان بدون تردید گفت پشتوانه و زیربنای تغییرات اجتماعی، اقتصادی و ابزاری در زمینه توسعه، رسانهها هستند و در این میان، رادیو بهعنوان یکی از قدیمیترین رسانههای گروهی و عمومیترین رسانه، کارکردهای شاخصی در توسعه ملی و ارتقای شاخصهای رشد و زندگی دارد.