استفاده از ظرفیت ریلی با حمایت معدنکاران
ماین نیوز: هزینه حمل و نقل ریلی در ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است. از آنجایی که تنها شبکههای ریلی برای معادن بزرگ دیده شده است و معادن کوچک دسترسی کافی به شبکه ریلی کشور ندارند، توسعه آن باید از اولویتهای حمایت از بخش معدن باشد.
در ابتدای امسال وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، در ایران تنها از 25 درصد از ظرفیت شبکه ریلی کشور استفاده میشود که این مسئله ناشی از کمبود لکوموتیو و واگن است. حال از آنجایی که حملونقل مواد معدنی در مسافتهای طولانی با کامیون امکانپذیر نیست، ناگزیر باید برنامههای لازم برای بهرهمندی بیشتر از حملونقل ریلی انجام شود. این مسئله تنها برای رفع مشکل کنونی حملونقل نیست بلکه برای ایجاد جهش در بهرهبرداری از معادن نیازمند توسعه حملونقل ریلی هستیم. با توجه به اینکه بخشی از محدودیت حملونقل ریلی مربوط به کمبود امکانات است، معدنکاران بزرگ میتوانند با تنظیم قرارداد با شرکت راه آهن لکوموتیو مورد نیاز را خریداری کرده و در اختیار این شرکت قرار دهند تا ضمن تسهیل حمل مواد معدنی هزینه انتقال محصولات معدنی کاهش یابد. البته بخشی از ضعف حملونقل ریلی ایران به مدیریت و امکانات مانیتورینگ عبور قطارها برمیگردد که باید سختافزارهای مورد نیاز تامین شود.در کشورهای پیشرفته فاصله زمانی حرکت دو قطار بسیار کوتاه است و آنها براساس سرمایهگذاری که در توسعه شبکه ریلی انجام دادهاند از آن بهره میبرند. از این رو مشکل ایران برای توسعه حملونقل ریلی نهتنها باید با خرید تجهیزات موردنیاز ظرفیت خالی موجود را پر کند بلکه باید شبکههای ریلگذاری را به مناطقی که محدودههای معدنی بیشتری وجود دارد گسترش دهد. با بهرمندی از حمل مواد معدنی ریلی با تناژ بالاتر قیمت تمام شده محصولات معدنی کاهش مییابد. چراکه درحالحاضر حملونقل جادهای در ایران محدود و دسترسی معادن به آن کم است. از طرف دیگر تعداد کامیونهای حمل مواد معدنی کمتر از ظرفیت انتقال مواد معدنی است و افزایش آن به هزینه بالایی نیاز دارد. از این رو توسعه حملونقل ریلی به صرفهتر از حمل جادهای است که باید جزو برنامههای اولویتدار قرار گیرد.
* محمدجعفر صادقی پناه
عضو هیات رئیسه خانه معدن ایران
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 18657