شكوري در گفتوگو با ماين نيوز:
بندر چابهار هاب صادرات سنگآهن ميشود
صرفه 13 دلاري صادرات از چابهار
گروه معادن
>سنگ آهن
- نائب رئيس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ايران با رد اين موضوع كه بندر چابهار پتانسيل تبديل شدن به هاب صادرات سنگ آهن ايران را ندارد، گفت: در صورت فراهم شدن زيرساختها و كمك دولت صادرات سنگ آهن از طريق چابهار حتي ميتواند بين 12 تا 13 دلار در هر تن نيز براي صادركنندگان سنگ آهن صرفه اقتصادي ايجاد كند.
بهرام شكوري در گفتوگو با خبرنگار ماين نيوز با اشاره به اينكه در بندرعباس قابليت پهلوگيري كشتيهاي بزرگ وجود دارد اما اين قابليت در بندرعباس كمتر به چشم ميخورد، گفت: همچنين بندر چابهار نسبت به بندرعباس حدود 600 كيلومتر به مقاصد صادرات سنگ آهن ايران نزديكتر است كه از اين نظر نيز هزينه حمل صادرات سنگ آهن ايران كاهش خواهد يافت.
وي با تاكيد بر اين موضوع كه بندر چابهار كاملا پتانسيل تبديل شدن به هاب صادرات سنگ آهن ايران را دارد، اظهار كرد: بايد چند اتفاق به صورت همزمان رخ دهد تا بندر چابهار به هاب صادرات سنگ آهن ايران تبديل شود. يكي اينكه دولت بايد تصميم بگيرد بخشي از واردات خود را از طريق بندر چابهار انجام دهد از اين طريق كاميونهاي حمل سنگ آهن تشويق ميشوند تا بار سنگ آهن را به مقصد بندر چابهار نيز حمل كنند تا در برگشت نيز خالي برنگشته و باري را حمل كنند. الان بيشتر فشار واردات كالا به كشور روي بندرعباس بوده و بايد بخشي از اين بار به سمت بندر چابهار منتقل شود.
او شرط ديگر فعال شدن بندر چابهار را ادامه يافتن خط آهن از زاهدان به اين بندر دانست و افزود: هماكنون راهآهن تا زاهدان كشيده شده اما اين مسير بايد تا بندر چابهار نيز ادامه يابد كه دولت براي اجراي پروژه اولويت قائل شده است.
نائب رئيس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ايران در ادامه با اشاره به اينكه دوران ركود زمان كلنگزني بوده و دوران رونق زمان بهرهبرداري توضيح داد: اگر يادمان باشد در زماني كه حجم صادرات و واردات بالا بود بسياري از صادركنندگان سنگ آهن در برخي مواقع به دليل شلوغي بندرعباس مجبور به پرداخت هزينههاي سنگين دموراژ بودند. فرض كنيد اوضاع بهتر شود و ايران نيز با 1+5 به توافق برسد. در آن صورت دوباره شاهد همان وضعيت خواهيم بود. بنابراين از همين الان بايد روي بندر چابهار سرمايهگذاري كنيم تا نتيجه و بهره آنرا در زمان رونق ببريم. من مطمئنم در صورت افزايش حجم مبادلات كشور بندرعباس به تنهايي جوابگوي نياز صادركنندگان سنگ آهن نخواهد بود و الزام داريم كه به سرمايهگذاري در بندر چابهار اقدام كنيم.
شكوري با اشاره به اينكه به دليل دوري بندر چابهار از معادن سنگ آهن نسبت به بندرعباس هزينه حمل اضافهاي به صادركنندگان تحميل خواهد شد، در عين حال تاكيد كرد: با اين وجود به دليل اينكه كشتيهاي بزرگ قابليت پهلوگيري در بندر چابهار را دارند ميتوان بار بيشتري را از طريق كشتيها حمل كرد كه اين به نفع صادركنندگان است. ضمن اينكه بندر چابهار نسبت به بندرعباس خلوتتر بوده و ميتوان كشتيها را طي قراردادهاي يك ساله رزرو كرد و در عين حال خبري از پرداخت هزينههاي دموراژ نيز در بندر چابهار نيست. همچنين نزديكي فاصله با مقاصد صادراتي نيز يك مزيت ديگر بندر چابهار نسبت به بندرعباس است. براساس محاسبات انجام شده در نهايت صادرات سنگ آهن از بندر چابهار بين 12 تا 13 دلار در هر تن صرفه اقتصادي خواهد داشت.
عضو هيات مديره خانه معدن ايران با تاكيد بر اينكه بندر چابهار نيز همين الان در صورت تامين شدن موارد فوق قابليت تبديل شدن به هاب صادرات سنگ آهن ايران را دارد، اضافه كرد: از سوي ديگر با فعال شدن بندر چابهار صادرات بسياري از مواد معدني موجود در استان سيستان و بلوچستان نيز بسيار داراي صرفه اقتصادي ميشود و اين باعث ميشود بخش معدن و صنايع معدني اين استان محروم كشور نيز رونق زيادي پيدا كند. همچنين حتي افغانستان نيز علاقهمند خواهد شد صادرات و واردات خود را به جاي پاكستان از طريق بندر چابهار انجام دهد.
نائب رئيس انجمن توليدكنندگان و صادركنندگان سنگ آهن ايران تاكيد كرد: فعال شدن بندر چابهار از نظر مسائل امنيتي منطقه نيز حائز اهميت بسيار زيادي است و اميدواريم دولت هرچه سريعتر پروژههاي لازم را براي فعالسازي اين بندر اجرايي كند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب: 19857