گروه صنایع معدنی فولاد
 
توسعه بنادر شرط لازم توسعه فولاد
گروه صنایع معدنی >فولاد - بنادر يکي از عوامل اصلي فرآيند توسعه اقتصاد ملي هستند و مي توانند تسريع بخش رشد و توسعه کشور باشند. حدود 90 درصد کالاهاي دنيا از طريق دريا جابه جا مي شود و هيچ کشور پيشرفته دنيا را نمي توان يافت که از سواحل خود حداکثر استفاده را نکرده و توسعه نداده باشد.
 
ماین نیوز: توليد فولاد در افق 1404 حدود 55 ميليون تن هدف گذاري شده که اکثر کارشناسان اين رقم را خوش بينانه تلقي کرده و دستيابي به آن را غير ممکن مي دانند، اما رسيدن به توليد حدود 40 ميليون تن به نسبت مقدار 15.5 ميليون تن فعلي به شرط برنامه ريزي و توسعه لوازم و پيش نيازهاي آن شدني است. کارشناسان نياز داخلي کشور به فولاد در سال 1404 را حدود 20 ميليون تن پيش بيني کرده اند و هر ظرفيت بالاتر از آن بايد براي صادرات توليد شود.

با توجه به اقليم کشور، کم آبي و خشکسالي سال هاي اخير و نياز توليد فولاد به آب، مابقي توسعه صنعت فولاد بايد در کنار آب هاي آزاد و سواحل کشور ايجاد شود. از طرف ديگر براي توليد يک ميليون تن فولاد نياز به جابه جايي حدود 3/3 ميليون تن کالااست و اين يعني حداقل 66 ميليون تن جابه جا يي کالادر بنادر.

در صورتي که توسعه بنادر همزمان با اين توسعه صورت نگيرد و اسکله هاي اختصاصي واردات و صادرات مواد فله و کالاهاي عمومي (General Cargo) با تجهيزات مکانيزه ايجاد نشوند، بخش اعظمي از توسعه فولاد عقيم مانده و از چرخه توليد خارج خواهد شد. در حال حاضر اسکله هاي اختصاص داده شده براي واردات و صادرات کالاهاي فله با مشکلات جدي براي صاحبان کالاروبه رو هستند که برطرف نکردن مناسب اين مشکل، باعث بالارفتن هزينه تمام شده و کاهش توان رقابت با رقباي خارجي مي شود که مي توان به برخي از آنها اشاره کرد:

1- نبود اسکله کافي يعني ماندن در صف انتظار و پرداخت هزينه هاي دموراژ

2- اسکله بدون تجهيزات تخليه و بارگيري با سرعت بالايعني طولاني شدن زمان تخليه و بالارفتن کرايه حمل کالا. يک اسکله بدون تجهيزات اتوماتيک مي تواند حداکثر دو ميليون تن کالارا تخليه يا بارگيري کند که با توجه به سرمايه گذاري اوليه براي احداث اسکله و هزينه هاي نگهداري آن صرفه اقتصادي ندارد.

3- عدم عمق کافي اسکله هاي فعلي: حداکثر ظرفيت پهلودهي در اسکله هاي کشور حداکثر يک کشتي 80 هزار تني است که با توجه به توسعه صنعت کشتيراني در دنيا و بالابودن هزينه حمل با کشتي هاي ظرفيت هاي پايين هزينه صاحب کالاافزايش مي يابد.

4- اسکله هاي اختصاصي داراي عوارض بالاي پهلودهي کشتي هستند که باعث بالارفتن هزينه صاحب کالامي شود که سازمان بنادر و کشتيراني مي تواند در عوارض بندري آنها تجديد نظر کرده و هزينه پهلودهي در اسکله هايي چون بارکو و فولاد خوزستان را کاهش دهد.

* کارشناس حمل و نقل بين المللي شرکت فولاد مبارکه اصفهان
نويسنده: اردشير فاضلي فارساني *

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 17170